Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Skönlitteratur och bibeln - Sida 1 av 6

Synen pÄ homosexualitet i Bibeln : - En översikt

 Vad stÄr det egentligen i Bibeln gÀllande homosexualitet? Vilka texter behandlar Àmnet, och hur sÄg man pÄ samkönade relationer i det samhÀlle i vilket Bibeln uppkom?Denna uppsats har som uppgift att ge en överblick över just detta och introducera lÀsaren till de texter i Bibeln som pÄ nÄgot sÀtt anses behandla Àmnet homosexualitet.   .

Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fÀlt för pedagogisk forskning

Sko?nlitteraturens psykologi a?r ett fa?lt som behandlar effekterna av att la?sa sko?nlitteratur pa? det ma?nskliga psyket. Inom detta fa?lt har en, fra?mst nordamerikansk, forskning fokuserat pa? korrelationen mellan ett la?sande av sko?nlitteratur och en o?kad empati. I fo?religgande text har vi fo?rso?kt sammansta?lla denna forskning och med hja?lp av en grupp yrkesverksamma pedagoger pa? en ho?gstadieskola i Malmo? diskuterat, dels hur undervisningen med sko?nlitteratur och empati ser ut idag och dels vilket sto?d det finns fo?r ett empatiarbete med hja?lp av fiktion, ba?de fra?n skolans ledning och i styr- och ma?ldokumenten.

Fear queer eller vÀlkomna nya perspektiv? To Fear Queer or Welcome new Perspectiv?

Vi Àmnar undersöka hur attityder gentemot queerteorier har förÀndrats och pÄverkat nÄgra prÀsters yrkesutövande. MÄlsÀttningen Àr att synliggöra utifall queerteorier pÄ Bibeln anvÀnds pÄ ett aktivt praktiskt sÀtt eller enbart pÄ ett akademiskt plan. Vi har anvÀnt oss av queerteorier utformade av Judith Butler och Gayle Rubin. Genom en intervjustudie utförda med kvalitativ analys, har vi kommit fram till att queerteorier tycks strÀcka sig enbart till den akademiska sfÀren. I diskussion stÀller vi oss frÄgan: vad queerteoriernas funktion Àr och varför de inte appliceras i större utstrÀckning? Nyckelord: Queer, Bibeln, Svenska kyrkan, Heteronormativitet.

FörhÄllandet mellan Gud, mÀnniska och djur : En kritisk studie av Bibeln och dess tillÀmpning, med sÀrskild hÀnsyn till hÀsten, hunden och svinet

Syftet med denna uppsats Àr att behandla relationen mellan Gud, mÀnniska och djur i Bibeln och hur den kan förstÄs.Uppsatsen belyser bibelförstÄelse och skrivs inom Àmnet Kyrkovetenskap. Den behandlar synen pÄ djur inom kristendomen, dvs frÀmst i Bibeln. Behandlingen av djur inom andra religioner och kulturella kontexter belyses inte. Min uppsats Àr frÀmst en kritisk studie av Bibeln och dess tillÀmpning med sÀrskild hÀnsyn till hÀsten, hunden och svinet. Dessa tre djur Àr mitt huvudstudium.

"Det stÄr i Bibeln" : Ku Klux Klan och religion över tid.

Denna C-uppsats bÀr titeln ?Det stÄr i Bibeln?: Ku Klux Klan och religion över tid och Àr skriven av Marcus Karlsson. Studien belyser Ku Klux Klans utveckling frÄn bildandet under 1800-talet till 2000-talets början, med hÀnseende till deras religiösa stÄndpunkt i en vÀrld av skiftande religiositet. De frÄgestÀllningar som bearbetas Àmnar besvara hur Ku Klux Klan motiverar sina Äsikter och existens utifrÄn en teologisk ideologi. Syftet Àr Àven att belysa deras ursprungliga förhÄllande till religion och religiösa institutioner samt eventuell utveckling som har skett över tid.

A.C.E.-pedagogiken med sikte pÄ religionsundervisningen

Jag har genomfört en studieresa till A.C.E.-Tabor, Danmark, dÀr jag studerat en annorlunda pedagogik, A.C.E. (Accelerated Christian Education), som bygger pÄ individualiserad undervisning med eleven i centrum och dÀr eleven sjÀlv sÀtter sina studiemÄl.Det som sÀrskilt vÀckt mitt intresse Àr att man utgÄr frÄn bibeln i undervisningen och försöker lÀra eleverna efterfölja Jesu karaktÀrsdrag, som avspeglas i undervisningsmaterialet och lÀrarnas förhÄllningssÀtt. Jag har försökt finna idéer och tankar inom pedagogiken som skulle kunna berika vÄr religionsundervisning. För att fÄ en bild av hur religionsundervisningen bedrivs i dagens svenska skolor, har jag anvÀnt mig av en enkÀt, som lÄg- och mellanstadielÀrare fÄtt besvara.Av enkÀten framgÄr det att sÄ gott som alla lÀrare anvÀnder sig av bibeln i undervisningen, frÀmst som uppslagsbok för egen förberedelse och för att visa omfÄng och upplÀggning. Etik och moral anses viktigt, men mÄnga skulle gÀrna ha mer kunskap i ?Àmnet?..

Biblisk symbolism : en undersökning om den bibliska symbolismen i Bröderna LejonhjÀrta

Syftet med denna examensuppsats var att fördjupa oss i de bibliska symbolerna och försöka Äterfinna dem i barnlitteratur. Vi bestÀmde oss för att utgÄ ifrÄn barnboken Bröderna LejonhjÀrta, av Astrid Lindgren. Det vi ville undersöka i texten var, förutom de bibliska symbolerna, om vi kunde finna tecken pÄ en viss struktur och vissa skrivramar. Om sÄ var fallet, hÀrstammade de frÄn Bibeln? Vi har arbetat med textanalys som metod för att fÄ fram det vi sökte, men Àven tagit hjÀlp av tidigare forskning.

Som en spegel av sig sjÀlv : Ickepedagogiska texters anvÀndning i gymnasieskolans religionskunskapsundervisning

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka ickepedagogiska texter som anvÀnds i gymnasieskolans religionsundervisning samt i vilket syfte lÀrarna vÀljer att anvÀnda dem. Med begreppet ?ickepedagogiska texter? menas texter som inte, som lÀroböcker och skrivna i pedagogiskt syfte, utan mer autentiska texter som exempelvis artiklar, urkunder, prosa och lyrik. Uppsatsen bestÄr dels av en bakgrundsdel, dÀr jag kort redogör för religionsÀmnet, dess utveckling samt de bÄda begreppen religionsdidaktik och textdidaktik, dels av en forskningsstudie. I den senare har jag intervjuat Ätta gymnasielÀrare i religionskunskap om deras anvÀndning av och syn pÄ ickepedagogiska texter.

Dop i helig Ande : Om hur initiationen in i tron sker och pÄ vilket sÀtt mÀnniskan mottar den helige Ande

Uppsatsens frÄgestÀllning: Jag vill ta reda pÄ hur initiationen in i den kristna tron sker och hur mÀnniskan tar emot den helige Ande. Bakgrunden till detta Àr den pingstteologisk instÀllningen, att man först blir kristen och sedan döpt i helig Ande. Beskriver Bibeln, och framför allt ApostlagÀrningarna den kristna initiationen pÄ detta sÀtt? Vad innebÀr det för dem som lever i det nya förbundet att ha den helige Ande och vara döpt i helig Ande?Slutsats: LÀran om dop i helig Ande som en tvÄstegsinitiation mÄste avfÀrdas. Dopet i helig Ande gÄr hand i hand med syndernas förlÄtelse som svar pÄ omvÀndelse och dop.

Ordet - tidernas sprÄk i svenska Bibeln

Hur kan man studera svenska sprÄkets utveckling frÄn renÀssansen fram till vÄra dagar? En metod Àr att utgÄ frÄn en text, vars innehÄll Àr oförÀndrat men vars sprÄkliga form har förÀndrats genom tiderna vid ett antal översÀttningar. Finns det dÄ nÄgon sÄdan text? Bibeln Àr enligt kristen tro detsamma som Guds ord, och som sÄdan stÄende över tiden. Detta innebÀr att man vid översÀttning av bibeln koncentrerat sig pÄ att bevara textens mening och budskap.

Tolerera eller kritisera? : En kvalitativ studie om svenskla?rares litteraturval ur ett normkritiskt perspektiv

Detta examensarbete handlar om hur gymnasiela?rare i svenska?mnet ta?nker och reflekterar i sina val av sko?nlitteratur i litteraturundervisningen. La?rarnas utsagor har sedan analyserats ur ett normkritiskt perspektiv da? syftet har varit att underso?ka huruvida la?rarna anva?nder litteratur fo?r att problematisera normer. Informanterna som intervjuats fo?r studien har varit sju gymnasiela?rare som undervisar i a?mnet svenska i en medelstor stad i Mellansverige.

Profetisk eller apokalyptisk? : en jÀmförelse mellan tvÄ samfunds syn pÄ Daniels bok

Det har alltid funnits olika tolkningar och syn pÄ olika bibliska texter. En av dessa texter som har varit grund till mÄnga olika teorier Àr Daniels bok. Diskussionerna kring denna bok har i huvudsak handlat om nÀr och av vem boken Àr skriven och med det huruvida den Àr en profetisk eller en apokalyptisk text.Syftet med arbetet Àr att undersöka hur en text tagen ur bibeln kan komma att tolkas pÄ sÄ olika sÀtt av olika religiösa samfund. Studien behandlar Daniels bok och huruvida denna text frÄn gamla testamentet Àr en profetisk eller en apokalyptisk text. Arbetet behandlar ocksÄ hur texten tolkas ur ett religionsvetenskapligt perspektiv.

LovsÄng - rock eller psalm? - en studie om församlingsmedlemmars Äsikter kring lovsÄng

The purpose of this work is to map what musical praise and worship means to different church members. What do they think of today's worship? Are there music styles or any instruments that are not suitable? What do the members think of contemporary Christian music and the regular traditional music in church? Do we need to make changes or not? How does the Christian Music affect their spiritual lives? Finally, what do the members think of what the Bible has to say about praise and worship? My method has been to interview four persons, who all are members in the Seventh-day Adventist church in Malmö. Beside literature and magazines, I have also listened to DVD sermons and searched on the Internet and in the Bible, to find out what others have to say about praise and worship.Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga vad lovsÄng betyder för olika församlingsmedlemmar. Vad anser de om dagens tillbedjan? Finns det musikstilar som inte bör finnas med i gudstjÀnsten? Eller finns det instrument som inte Àr passande i gudstjÀnsten? Vad tycker församlingsmedlemmar om den moderna lovsÄngen kontra den traditionella? Behöver vi göra nÄgra förÀndringar eller inte? Hur pÄverkar den kristna musiken deras andliga liv? Och till sist, vad har de för syn pÄ Bibelns lovsÄng? Min metod har varit att intervjua fyra personer som alla Àr medlemmar i Adventkyrkan i Malmö.

Josef och Maria i Edens lustgÄrd : En undersökning av elevers kunskaper om Bibelns berÀttelser

Syftet med detta arbete har varit att undersöka de kunskaper eleverna i Är 6 har om de bibliska berÀttelserna. Undersökningen genomfördes i form av en enkÀtundersökning. Resultatet visar att eleverna har hört berÀttelserna, men kunskaperna Àr pÄ mÄnga hÄll bristfÀlliga. I detta arbete betonar jag ocksÄ vikten av att Bibelns berÀttelser fÄr utrymme i undervisningen. De Àr en del av vÄrt kulturarv, och de förmedlar ocksÄ de fostransmÄl som stÄr i Lpo 94..

Missaktning i Guds namn. En undersökning av HD: s tillÀmpning av Europakonventionen pÄ 16:8 BRB

2003 Àndrades bestÀmmelsen om hets mot folkgrupp i 16 kapitlet 8 § brottsbalken sÄ att Àven hets mot homosexuella blev straffbart. Det skulle i fortsÀttningen vara brottsligt att hota eller uttrycka missaktning för homosexuella i ett uttalande eller meddelande som sprids. I förarbetena till lagÀndringen förklarades att samma principiella avvÀgningar skulle göras vid bedömningen av hets mot homosexuella som vid hets mot andra grupper. Under lagstiftningsÀrendets beredning restes frÄgan om hur kriminaliseringen skulle komma att pÄverka till exempel predikningar om homosexualitet utifrÄn Bibeln. I förarbetena framhölls bland annat att det inte skulle vara tillÄtet att anvÀnda Bibeln för att hota eller uttrycka missaktning för homosexuella som grupp, men att det Àven i fortsÀttningen skulle vara tillÄtet att citera och diskutera religiösa urkunder och uppmana Ähörarna att följa urkundernas inriktning.I NJA 2005 s.

1 NĂ€sta sida ->